وبلاگ

اختتامیه هشتمین کنفرانس بیوانفورماتیک ایران

,

اختتامیه هشتمین کنفرانس بیوانفورماتیک ایران

هشتمین کنفرانس بیوانفورماتیک ایران روز چهارشنبه یکم اسفندماه ۹۷ در دانشگاه زابل به کار خود پایان داد.

 

 

بیانیه پایانی هشتمین همایش بیوانفورماتیک ایران

        با استعانت از خداوند متعال و به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور در جهت توسعه علم و فناوری ایران عزیز، انجمن بیوانفورماتیک ایران با همکاری دانشگاه زابل، اقدام به برگزاری هشتمین همایش بیوانفورماتیک ایران، در تاریخ ۲۹ بهمن الی ۱ اسفند سال ۱۳۹۷ در محل دانشگاه زابل نمود. این همایش برای اولین بار در خارج از دانشگاه­های تهران و در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد. رهاورد مجموعه تلاش­ها در جهت برگزاری این رویکرد علمی، ارائه دستاوردهای علمی در زمینه های تخصصی بیوانفورماتیک با حضور فعال و پویای صاحب نظران، اساتید، پژوهشگران، کارشناسان، دانشجویان و دست­اندرکاران حوزه بیوانفورماتیک و علوم وابسته از اقصی نقاط ایران عزیز بوده است. هدف اصلی از برگزاری این همایش ایجاد فضای تعامل و هم­اندیشی علمی بین محققان و اندیشمندان در حوزه­های مختلف بیوانفورماتیک، ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققان در عرصه­های مختلف این حوزه، برگزاری هم­اندیشی، نشست­های تخصصی، کارگاه­های آموزشی و تبادل نظر و …بوده که با کمک خداوند متعال و تلاش دست اندرکاران محقق شد. در این همایش سخنرانی­ها و خلاصه مقالات ارزشمندی با محوریت داده کاوی در زیست­شناسی،  زیست­شناسی تکاملی محاسباتی، بیوانفورماتیک ساختاری، مدل­سازی ریاضی و آماری در زیست­شناسی، کشف و طراحی محاسباتی دارو، آنالیز داده­های نسل جدید توالی­یابی و آنالیز شبکه­های زیستی ارائه شد. با عنایت به مباحث مطروحه و سخنرانی­ها و هم­اندیشی­های ارزشمند در هشتمین همایش بیوانفورماتیک ایران، موارد زیر بمنظور پاسخگویی به نیازهای کشور مورد تاکید قرار گرفت؛

  • هدفمندسازی، توسعه و تقویت ظرفیت پذیرش دانشگاه­ها برای رشته بیوانفورماتیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای تحقق اهداف قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران.
  • تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور و جلب متخصصین از خارج از کشور در حوزه بیوانفورماتیک.
  • ترسیم چشم­انداز و افق توسعه علمی و کاربردی بیوانفورماتیک و تلاش برای تعامل گسترده­تر و مطلوب­تر با مخاطبان و ذینفعان اعم از بخش­های صنعتی، مراکز علمی و نهاد­های سیاست­گذار.
  • توسعه علم بیوانفورماتیک، تحقیقات و فناوری در این حوزه و تقویت روحیه تحقیق و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ استفاده کاربردی از علوم.
  • جلب سرمایه­گذاری و حمایت از نهادهای غیردولتی در این بخش با توجه به جایگاه بیوانفورماتیک در دنیا و ایران و عنداللزوم درخواست مساعدت­های مادی و معنوی از سوی مراجع حاکمیتی ذیربط.
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی با هدف آشنایی و توانمند­سازی علاقه مندان به این حوزه برای معرفی سازوکارهای ورود به بیوانفورماتیک.
  • حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهشی­های نوین بین رشته­ای و ارتقای کیفیت پژوهش با اجرای طرح نیازسنجی.
  • اتخاذ تدابیر لازم در خصوص انتقال فناوری و دانش فنی و برنامه­ریزی به منظور بومی کردن فناوری­های انتقال یافته به داخل کشور.
  • گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین المللی در حوزه بیوانفورماتیک و زیست­شناسی محاسباتی.

 

  انجمن بیوانفورماتیک ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *